Andreea Blejan (BCR) raspunde tuturor intrebarilor primite la SocialPedia 39
Pe 12 iulie 2022 ne-am dat întâlnire la cea de-a 39-a ediție SocialPedia, offline, unde am vorbit despre Social Media în 2022. Evenimentul a fost sponsorizat și de BCR, iar Andreea Blejan, Head of Social Media HUB, i-a rugat pe toți cei prezenți în sala să își noteze pe hârtii întrebări la care își doresc să primească răspuns.
Pentru că timpul a fost limitat, Andreea ne-a făcut o surpriză și a ales să răspundă în scris tuturor întrebărilor restante.
Dacă ai fost la SocialPedia 39, caută-ți întrebarea în lista de mai jos și vezi ce răspuns a primit. Iar dacă nu ai fost, inspiră-te din întrebări și răspunsuri, cu siguranță îți vor fi de folos.
Cum adaptăm costurile la creșterea inflației ca freelancer pentru contractele existente? (mai ales acolo unde business-ul clientului nu prosperă)?
Dacă business-ul clientului nu prosperă, trebuie analizată zona asta în primul rând și văzut ce se poate face din punct de vedere comunicare și marketing. Dacă problemele sunt de altă natură (financiară, operațională, customer experience offline), marketingul nu va rezolva niciodată provocările acetea. În același timp, e normal ca o dată la 1,5 ani – 2 ani, costurile de promovare (ale tale) să crească odată cu piața. Este de datoria ta de freelancer/owner de business să îți aliniezi prețurile cu piață. O creștere de minimum 10% din fee-ul tău este realistă.
De ce se refuză POS pentru flux redus de clienți la BCR? Nu se taxează la tranzacție indiferent de număr de clienți?
Apreciem interesul acordat serviciilor de acceptare carduri și ne bucurăm că există potențial pentru utilizarea acestui canal de încasare. Încercăm să analizăm cu atenție fiecare solicitare primită pentru accesarea serviciilor Global Payments în vederea identificării potențialului cooperării și a soluției de plată adaptată la specificul activității și ne pare rău că discuția cu reprezentantul de vânzări a determinat acest feedback.
Pentru a avea posibilitatea de a verifica cu atenție detaliile discuției avem rugămintea să ne trimită un mail la adresa salessupport@globalpayments.ro datele companiei (CUI și denumire) pentru care s-a făcut solicitarea, eventual un număr de telefon sau o adresă de email pentru a putea contacta clientul.
Cum aș putea promova și crea un serviciu al meu, nu al unui client?
Întrebarea e foarte generică – îți dorești să lansezi un produs sau îți dorești mai mult timp să promovezi produsul tău, dacă există deja? Dacă ai/vrei să lansezi un produs al tău, înainte de promovare, asigură-te că e funcțional, că e bun, că adresează o nevoie din piață. Testează-l (pe cunoștințe, prieteni, colaboratori), preia feedback și dacă e bun lansează-l. Promovarea vine ulterior, de abia când produsul funcționează.
Cât de mult ar putea afecta o criză financiară economică social media?
Din punctul meu de vedere, social media e the new media și crizele întotdeauna au ajutat media, pentru că au generat subiecte de discuție online/offline. Oamenii au o nevoie intrinsecă de a comunica și de a se exprimă, iar social media rămâne un tool contemporan prin care putem face asta.
Cât o să supraviețuiească social media?
Social media it’s here to stay. Contentul a fost consumat de-alungul timpului în diverse forme (de la reviste, la tv, la evenimente). Acum social media sunt noile surse de informare, mult mai liberale, unde oricine are libertate de exprimare. Nu cred că va dispărea prea curând, din contră, va evolua.
Cum ascultăm de algoritmul fiecărei rețele?
Hide content care nu ne place, like content care ne place, curatoriere constantă a contentului pe care îl scrollăm. Algoritmul e Artificial Intelligence based, și atunci “împinge” contentul care consideră că e popular, viral, de interes. Create interesting content (video before visuals, entertainment, storytelling).
De ce e George primul banking intelligent? Ce face în plus față de ce face ING de câțiva ani înainte de a apărea George?
George a fost lansat în 2018 că primul banking inteligent, un brand de tehnologie și o nouă bancă digitală care are personalitate și human touch, care răspunde provocării fintech-urilor.
Claim-ul “Primul banking inteligent” este unul foarte curajos și asumat. Dar ce a oferit George diferit încă de la lansare a fost posibilitatea de a îți deschide o relație cu banca fără niciun drum în sucursală, ceea ce nu era posibil la alte bănci. Deci este un ecosystem de banking digital, cu cont deschis 100% online și card atașat cu 0% comisioane. Între timp, din 2018 până în prezent, întreaga industrie bancară s-a dezvoltat și a evoluat, însă la acel moment, produsul oferea funcționalități pe care nicio altă bancă nu le putea oferi clienților.
Cum putem comunica și educa copiii de 11-14 ani care nu au conturi de social media (FB, insta, Tiktok)? V-ați gândit la educație financiară pe Discord?
Ne gândim constant cum putem ajunge la toată lumea cu educația financiară și ne uităm cu atenție și la Discord. Școala de Bani, programul nostru de Edufin, oferă ateliere de educație financiară pentru copii și este prezent și în multe școli din România, prin parteneriate cu instituțiile de învățământ.
Cum atragi un partener pentru canalul tău de SM atunci când ai atins deja peste 40k urmăritori?
Întrebarea e ce îi poți oferi tu acelui partener și ce îți dorești tu de la acel partener. De principiu, dacă vorbim de organizațiile mari, ele se uită la unitatea conținutului, la modul de a vorbi al ownerului (dacă ownerul face și content în care comunică) și la cum se poate alinia stilul canalului cu valorile brandului clientului.
Cum știi că trendul în care te arunci e 100% potrivit pentru publicul tău și identitatea brandului?
Mai întâi îl testezi, cu o mică activare, cu câteva tipuri de content testate pe acel trend. Dacă merge, continui, dacă nu merge, poate e bine să regândești conținutul sau să te focusezi pe canalele existente care au un impact real în business. Totuși, trendurile sunt consumatoare de timp și de resurse, deci trebuie să analizezi cu atenție înainte de a începe să investești timp și/sau resurse într-o nouă direcție.
Bani virtuali? De când?
Există, nu? ?
Cum ar trebui să ajungem în atenția influencerilor cu care ne dorim să colaborăm, fără a implica impresarul?
Impresarul este foarte important pentru un influencer, pentru că îți poate oferi o imagine bună a proiectelor în care influencerul poate sau nu să se implice. Influencerii lucrează cu impresari / manageri tocmai pentru a le ușura viața, atunci când prezența lor crește foarte mult și influencerul nu mai poate gestiona singur proiectele. Un impresar te poate ajuta foarte mult în relația cu influencerul.
Ce tip de cont e recomandat pentru o afacere de început?
Depinde ce fel de business ai și care e publicul tău țintă – Facebook e pentru mass market și pentru campanii ample de vânzare online, Instagram e foarte vizual și te poate ajuta să te diferențiezi vizual și să faci real time content, Linkedin e pentru zona de corporate, organizații mari, business în general. You pick în funcție de oamenii la care vrei să ajungi.
Care este cel mai potrivit canal de comunicare pentru încurajarea lecturii?
Din punctul meu de vedere, toate sunt potrivite oricând pentru a convinge oamenii să citească. Avem nevoie de mai multă educație pe zona asta. E un topic bun inclusiv pentru TikTok.
Care este viitorul în social media și influencer marketing?
Metaverse, influencer marketing, automatizare social media, Artificial Intelligence, human content.
Cum pot să promovez un cont de OnlyFans?
Hmmm…pe TikTok? Există persoane care își promovează conturile de OF prin Tiktok Lives.
Pentru o bancă care este mixul optim dintre online și offline, având în vedere customer experience-ul unei audiențe largi, diferită însă că generații?
Online-ul este o zonă extrem de importantă pentru organizațiile mari și atunci și investiile sunt pe măsură. Totuși, fiecare categorie de vârstă este importantă pentru o bancă și fiecare categorie de vârstă are nevoi diferite, implicit comunicarea cu audiențele este adaptată nevoilor. De principiu, un brand cu o audiență largă are un mix foarte amplu de canale prin care comunică (online, BTL, offline, TV, radio, prinț, implicare în comunități locale etc).
Câți oameni din social media consultă un avocat? Câți își știu drepturile?
Din păcate, probabil că foarte puțini, avem nevoie de mai multă educație pe zona asta.
Care este secretul longevității în același domeniu? Peste 10 ani în cazul tău.
Să rămâi curios, să te extinzi în a învăța și alte domenii conexe online-ului, să experimentezi pe mai multe platforme, să îți menții un network de oameni cu care să poți face schimb de idei și, mai ales, să jonglezi constant între proiecte mai micuțe, dar foarte creative și proiecte mai ample, unde social media e parte dintr-un peisaj mai mare. Plus, există diferite stagii de experiență de-alungul timpului, azi scrii content pe o pagină de Facebook, mâine coordonezi prima ta activare online, poimâine poate înveți să implementezi Facebook Ads, iar peste 2 ani, poți ajunge să ii înveți și pe alții despre ceea ce faci. Azi poți învăța să faci content vizual bun, mâine poate îți updatezi skill-urile video.
Care sunt criteriile pentru care alegeți să sponsorizati un eveniment?
Relevanța în comunitatea în care face evenimentul, potențialul educațional al evenimentului, impactul în comunitate, mărimea evenimentului etc.
Cât timp a lucrat BCR la imaginea brandului?
De când s-a lansat, adică din anul 1990 ? Imaginea brandului este o activitate constantă, care nu se oprește niciodată.
Cum putem eficientiza colaborarea dintre noi și client sau noi și influenceri?
Foarte generică întrebarea. De unde vine ineficiența? Pentru comunicarea cu clientul – meetings constante/statusuri (bilunare, lunare), multă planificare a task-urilor și livrare în deadline, iar cu influencerii, ține-i constant la curent cu ce face business-ul, implică-i în activități și fă-i să se simtă că sunt parte din povestea brandului.
Cum obținem primul client în calitate de freelancer?
Networking, mult networking, în care le povestești oamenilor expertiza ta.
Hate-ul online, cum îl gestionăm?
Bad PR is also PR right? ?
Cum îmi pot face afacerea mai vizibilă pe social media?
În primul rând, asigură-te că business-ul tău e vizibil pe Google, ai pin pus corect pe Google Maps, așa încât oricine îți caută business-ul pe Google, să îl poate găsi ușor. Apoi, în social, content constant, autentic, răspunsuri rapide celor care îți scriu pe pagini și, desigur, o investiție în promovarea postărilor, dacă e cazul.
Cum reușiți să mențineți publicul activ atunci când vorbiți de subiecte atât de “serioase” ca educația financiară?
We make them relatable ? Nu e întotdeauna simplu, “banchereza” e un limbaj foarte specific, ca cel al medicilor, spre exemplu, dar până la urmă educația financiară e educație despre bani. Și toată lumea vrea să afle cum stă treaba cu banii, nu? ?
Cum ar putea un brand să devină partener cu BCR?
Păi…să ne dea un mail să vedem despre ce e vorba și dacă se potrivește cu identitatea comunicării noastre ? andreea.blejan@bcr.ro
Ca antreprenor, având un focus pe cifre și business, cum discuți cu oameni de marketing care au ca focus zona de creație și mai puțin cifre?
Oamenii de marketing întotdeauna vor avea ca focus ȘI zona de creație. Dar, depinde de obiectivele companiei/clientului, un om bun de marketing se uită și la cifre, nu doar la zona de creație.
Cum vedeți SM în 10 ani?
Metaverse, mult video, authentic content, multă automatizare a rețelelor sociale existent.
Tot ce am învățat despre SM a fost datorită voluntariatului în 2 asociații studențești. Cum pot trece de la pasiune la un job în social media?
Aplică la joburi ? Și eu am obținut primul meu job după 2 ani de voluntariat în facultate într-o asociație studențească.
Care este cea mai mare provocare în a umaniza un brand?
Este un process lung care necesită constanță și consistență în comunicare, dar mai ales interacțiune autentică cu fiecare client ?
Ce se întâmplă cu indicele ROBOR și ce ar trebui să facă cei care cu credite ipotecare în viitor? (rambursare anticipată)?
Nivelul maxim al dobânzii ROBOR la 3 luni îl vedem la 7,4% în trimestrul al treilea al acestui an, după care dobânzile interbancare s-ar putea reduce gradual în linie cu inflația. EURIBOR la 3 luni ar putea crește treptat spre 0,5% la finalul lui 2022 și spre 0,7% la mijlocul lui 2023 de la -0,2% în prezent, în linie cu întărirea politicii monetare a Băncii Centrale Europene. BCR face trecerea de la ROBOR la IRCC, în cazul contractelor de creditare cu dobândă variabilă, gratuit și necondiționat, la solicitarea oricărui client. Doar că ar trebui ca fiecare dintre noi să se gândească bine înainte de a lua o astfel de decizie, pentru că nu face altceva decât să amâne creșterea de dobândă. Creșterea ROBOR e urmată, la câteva luni (6-9 luni) de creșterea IRCC, indice care face parte acum din dobânza comercială a unui credit – formată din marja băncii + IRCC. Deci, nu câștigi decât timp. Pe de altă parte, e posibil ca ROBOR să scadă la un moment dat, ceea ce ce înseamnă că și IRCC va scădea câteva luni mai târziu, dar vei rămâne acele luni cu dobânda ridicată până când scăderea ROBOR se va regăsi și în scăderea IRCC. Iar odată trecut la IRCC, nu mai poți reveni la ROBOR, din punct de vedere contractual. Pe de altă parte, poți să te aperi de variația dobânzilor prin credite cu dobândă fixă pe 5 sau 10 ani sau prin refinanțare cu un astfel de credit.
Se merită schimbarea indicelui ROBOR în IRCC? Atât acum cât mai ales în viitor?
BCR face trecerea de la ROBOR la IRCC, în cazul contractelor de creditare cu dobândă variabilă, gratuit si necondiționat, la solicitarea oricărui client. Doar că ar trebui ca fiecare dintre noi să se gândească bine înainte de a lua o astfel de decizie, pentru că nu face altceva decât să amâne creșterea de dobândă. Creșterea ROBOR e urmată, la câteva luni (6-9 luni) de creșterea IRCC, indice care face parte acum din dobânza comercială a unui credit – formată din marja băncii + IRCC. Deci, nu câștigi decât timp. Pe de altă parte, e posibil ca ROBOR să scadă la un moment dat, ceea ce ce înseamnă că și IRCC va scădea câteva luni mai târziu, dar vei rămâne acele luni cu dobânda ridicată până când scăderea ROBOR se va regăsi și în scăderea IRCC. Iar odată trecut la IRCC, nu mai poți reveni la ROBOR, din punct de vedere contractual. Pe de altă parte, poți să te aperi de variația dobânzilor prin credite cu dobândă fixă pe 5 sau 10 ani sau prin refinanțare cu un astfel de credit.
Cum facem economii în mod eficient?
În esență ar trebui să avem un fond de rezervă, adică o sumă de bani lichidă, în conturile bancare, conturile de economii, depozite sau sub alte metode de păstrare, pentru perioadele dificile. Ideal, fondul de rezervă ar trebui să acopere 3-6 salarii lunare. Din acești bani, putem să păstrăm asupra noastră o sumă mică de bani cash, dacă acest lucru ne face să ne simțim mai confortabili.
În perioadele de crize, e bine să crești procentul alocat investițiilor și economiilor. Dacă nu ai un fond de urgență de 3-6 salarii, e indicat să începi să-ți constitui unul.
De asemenea, este util să reducem cheltuielile care nu sunt necesare, nu neapărat să le eliminăm, ci mai degrabă să scădem procentual alocarea lor din buget. Regula ideală de împărțire a bugetului este 20/50/30, 20% pentru economii și investiții, 50% pentru nevoi și 30% pentru dorințe. Poți apela la investiții financiare. Astfel de intermediere se poate realiza prin piața de capital (respectiv bursa de valori), fie prin investiții directe în instrumente de tipul acțiunilor sau obligațiunilor emise de entități private și listate la bursă, fie prin investiții în fonduri mutuale specializate în tranzacționarea acțiunilor și obligațiunilor. Produsele de investiții sunt un instrument eficient pentru a preveni efectele inflației. Îți poți pune banii să muncească pentru tine, investindu-i, iar construcția unui portofoliu investițional diversificat îți va asigura o gestiune eficientă a rezultatelor investiționale. Alternativele sunt multiple, iar un portofoliu diversificat ar trebuie să acopere cel puțin marile clase de active reprezentate de acțiuni și obligațiuni.
Este important este să ai economii și investițîi diversificate, astfel încât orice situație politică sau geopolitică să nu afecteze atât de mult banii pe care îi economiseșți sau pe care îi investești. În al doilea rând, trebuie să știi pentru ce dorești să folosești banii respectivi, care e obiectivul pentru care economisești sau investești, atât pe termen scurt, cât și mediu sau lung.
O resursă gratuită de educație financiară este Școala de Bani, cel mai amplu program de educație financiară din România, o platformă educațională plină cu resurse practice și instrumente care ne învață cum să ne gestionăm mai eficient banii. Cursurile sunt gratuite și sunt dedicate tuturor, de la copii la pensionari. Înveți simplu și rapid cum să-ți organizezi veniturile mai bine și să-ți îndeplinești obiectivele financiare, pentru a avea o viață mai bună. Recomandăm să arunci o privire aici.