SocialPedia 61 – Idei principale

Pe 16 iulie 2024 am organizat ediția 61 a SocialPedia, offline, la Restaurant Monarh. Cei 3 super speakeri au oferit o mulțime de informații și sfaturi utile pentru cei aproape 100 de participanți.

Așa cum am promis, am revenit cu ideile principale de la evenimentul SocialPedia 61 – eCommerce – tips & tricks in 2024 powered by Gomag  România.

Cosmin Dărăban, CEO & co-fondator Gomag

  • Ce se vinde cel mai bine pe piața de e-commerce? Îmbrăcăminte, alimentare și băuturi, cosmetice & beauty, articole sport, produse de curățare și igienă personală, electronice de larg consum, cărți.
  • Ce facem noi la GoMag? Ajutăm oamenii să vândă online. Și am făcut o mulțime de lucruri interesante pentru că noi suntem o companie înființată în 2005. Da, suntem din Baia Mare, avem birou și aici.
  • Avem peste 8 milioane de utilizatori lunar care trec prin sistemele noastre, prin magazinele clienților noștri. Asta înseamnă că peste jumătate de traficul online din România trece prin magazinele noastre.
  • Suma de vânzări generată de clienții noștri anul trecută a ajuns la 1,6 miliarde de RON.
  • Platforma ta de eCommerce:
    Parte din business
    Punct de desfacere
    Spațiu de acțiune pt echipă + clienți
    Centru de referință pentru clienți
    Destinație pentru trafic
  • Probabil traficul din Google este mai relevant pentru că oamenii depun un efort și, când faci o căutare, să ajungi la un produs, îți cresc șansele să-l vinzi. Pe social media faci legătura cu oamenii. Le câștigi încrederea.
  • Cel mai frumos site din lumea asta sau din sala asta dacă nu are vânzări, nu o să facă bani.
  • Am dezvoltat împreună cu echipa board game-ul GoFunnel pentru că a fost un challenge să vedem să ajutăm clienții să-și ajute oamenii să înțeleagă procesul de e-commerce.
  • Am învățat să mă uit în date. Costuri, analiză de piață, strategie, diferențiatori, analiză produs și partea de logistică.
  • Cam asta înseamnă totul în jurul unui magazin online. Avem partea de marketing, avem analiza de piață, avem canale de distribuție, strategie și foarte, foarte multe lucruri.
  • Sunt foarte multe business-uri care au început să vândă pe social media și este ok până încep să vină mai multe comenzii, până ai început să trimiți câteva colete.
  • TikTok funcționează foarte bine pentru unii clienți. Avem clienți care vând din live-uri pe TikTok și din activitățile organice de acolo, lucru care până acum trei ani nu se întâmpla.
  • Acum șapte ani, toată lumea își punea speranțele în Facebook. Instagram a crescut foarte mult. Mai contrabalansează.
  • Facem analiza de business, ne uităm ce se vinde, când se vinde, cum se vinde. Dacă merg campaniile, ne uităm de cele mai multe ori în Facebook Manager, Facebook Ads sau în Google.
  • Toată lumea stă pe social media. Dar căutările din Google au o altă importanță.
  • Noi suntem atât de pasionați de produsele pe care le vindem încât uităm de anumite elemente la care clienții noștri sunt atenți.
  • Este important să vinzi ceea ce cunoști, sau pe tipologia de client despre care tu știi anumite lucruri. Sau poți să descoperi. Viziunea este obiectivul pe termen lung.
  • Poți să validezi cu produse super accesibile. Stabilind diferențiatorii. Mai este loc în piață, pentru că foarte mulți din piață care vând sunt norocoși. Au fost în momentul potrivit la locul potrivit.
  • Noi am vrea ca oamenii să cumpere din prima. Dar sunt niște etape prin care noi ca și clienți trecem. De aceea trebuie să facem acea educare înainte de vânzare. Social media ne ajută extrem de mult.
  • Tu vrei să vinzi, dar dacă nu vinzi, măcar colectezi adresa de e-mail și le dai un voucher. Asta cu ghidurile nu mai funcționează. Acum câțiva ani a funcționat. În B2B mai funcționează, dar în e-commerce vrem reduceri.
  • Cei care au cumpărat sunt mult mai simplu de convertit la următoarea vânzare.
  • Poți tot timpul să faci ceva special pentru ei. Trebuie să fie ceva emoțional, nu foarte scump din punct de vedere financiar.
  • Cum îi faci pe clienți să te iubească? Apelează la emoțiile lor:
    Surpriza – impresionează clienții de la prima comandă
    Apartenența – invită clienții în comunitatea ta (ex. Grup FB)
    Ușurare – anunță clienții ce noutăți ai, dacă sunt probleme, care e statusul coletelor etc.
    Familiaritate – repetă simbolurile după care ești recunoscut (ex. logo)

Diana Coman, @profadesocialmedia

 

  • Eu tot timpul pornesc de la trend-uri, dar nu la trend-urile astea, ce este viral acum în TikTok sau ce funcționează foarte, foarte bine și ne face pe noi să râdem, ci mai degrabă ce funcționează și ce este de viitor în industrie.
  • Ne uităm foarte, foarte mult și în afară și-mi place să văd ce se întâmplă în afară și ce fac oamenii bine acolo și ce putem noi să preluăm aici. De exemplu, în zona de e-commerce a intrat foarte puternic zona de AR.
  • Plecăm la drum cu obiective. Voiam să fac aici o distincție destul de importantă.
    Este vorba de distincția asta de obiective de awareness și performance. E clar că toată lumea vrea să vândă la finalul zilei, dar, de exemplu, dacă avem un business la început de drum, este important ca oamenii să afle despre noi, să știe cine suntem, să se acomodeze un pic cu prezența noastră în online, nu să venim direct și să le spunem cumpără-mi produsul.
  • Recomandarea mea este întotdeauna să fie un mix de awareness și performance.
  • Dacă vrem engagement, ne propunem să creăm conținut interactiv, să avem o creștere cu X%-a engagement-ului pe pagina noastră. Pot fi obiective legate de content, dar pot fi și obiective legate de vizite.
  • După ce am setat obiectivele, trecem la targetare. Aici, la fel, sunt foarte multe opțiuni de targetare pe care le avem la dispoziție, în funcție de platforma pe care vrem să intrăm. E bine să le știm noi și să ne stabilim noi această targetare. Vorbim de vârstă, vorbim de interese, vorbim de gen. De multe ori putem să targetăm și în funcție de locație.
  • După ce am stabilit targetarea, ne stabilim pilonii de comunicare.
  • Am tot auzit întrebările referitoare la buget și pe asta am primit-o și eu destul de des. Cât e bine să investesc? Nu este un răspuns. Răspunsul este, ăsta e favoritul meu, depinde, pentru că depinde de foarte mulți factori. Dar ce pot să vă spun este că trebuie să avem un buget de test, trebuie să avem răbdarea ca acel buget să ruleze, să-i dăm timp platformei să învețe despre campania noastră și să avem niște learnings la final, să avem un pixel implementat pe site ca să putem să urmărim și să vedem de unde ne-au venit utilizatorii.
  • Ne stabilim canalele de comunicare. De multe ori suntem tentați să folosim numai canalele astea tradiționale, să zicem, Google și Facebook știe toată lumea, și intrăm doar acolo. Veți fi surprinși să vedeți ce rezultate puteți să aveți și pe alte platforme.
  • Dacă intrați pe Instagram, să încercați să vă conturați o identitate vizuală cât mai coerentă. Să aveți acest look and feel al vostru.
  • Oamenii nu mai au răbdare. Știți deja că attention span-ul este din ce în ce mai scurt. Este sub 3 secunde. Deci gândiți-vă foarte bine la care este mesajul pe care noi îl putem livra oamenilor în aceste prime secunde.
  • Intrați direct cu informația pe care vreți să o livrați. Brand-ul să fie vizibil. Dacă aveți un brand de comunicat, nu așteptați până la finalul clipului ca să afle oamenii despre voi, direct să apară acest brand.
  • Știu că de multe ori pare ciudat, dar oamenii chiar trebuie să știe ce au de făcut. Să le spunem, dă click aici pentru mai multe informații.
  • Încercați să înțelegeți specificul platformei și să nu mergeți cu exact același tip de content peste tot, pentru că s-ar putea să nu funcționeze.
  • Contează ce se întâmplă cu postarea ta în primele 60 de minute, în prima oră. Dacă se văd semne de engagement, asta înseamnă share în story, asta înseamnă save-uri, comentarii sau like-uri, platforma zice deci este de interes postarea asta a ta pentru un anumit public.
  • Cel mai greu este să încep și să crești organic la început, asta știm cu toți.
  • Folosiți trendurile atunci când sunt în direcție cu strategia voastră, deci dacă vă ajută.
  • Gândiți-vă cum ați putea să oferiți o experiență de șapte stele pe orice etapă a cumpărării.

Radu Bălăceanu – co-owner LifeBox

 

  • Experiența mea întotdeauna a fost despre oameni. Și dacă ar fi să vă sugerez ceva, ar fi să vă găsiți partenerii potriviți, clienții potriviți și business-ul potrivit pentru voi cu oameni care să vă placă.
  • Și v-aș sugera să mergeți la oameni care știu despre ce vorbesc atunci când vorbesc și să-i rugați să vă învețe.
  • În momentul în care eu am preluat Foodpanda, am fost al 8-lea angajat și făceam undeva la 3.000 de comenzi pe lună, business-ul a ajuns să fie vândut într-un deal împreună cu Glovo pentru 100 de milioane de euro.
  • Atât a valorat foodpanda 7 ani mai târziu, după ce l-am preluat. Și experiența a fost fabuloasă din mai multe perspective. A fost fabuloasă pentru că mă duceam la restaurante și eCommerce-ul nu exista în momentul respectiv. Sau foarte puține companii existau în momentul respectiv.
  • Businessul mic are provocările de care v-am zis mai devreme, în care nimeni nu știe cine ești, ce faci, ce vrei de la ei. Și atunci este struggle-ul.
  • Ce a însemnat foodpanda? La început a fost spirit antreprenorial, du-te peste ei, fă vânzări, 60.000 de kilometri, după care m-am așezat în spatele unui laptop, m-am dus la conferințe internaționale ale grupului și am învățat tot ce înseamnă KPI de eCommerce.
  • Tot ce a însemnat ulterior a fost o combinație de decizie între strategie, cifre, feeling și experiență de teren.
  • Fără oamenii absolut senzaționali n-aș fi reușit nimic din ce am reușit.
  • Lifebox este o poveste antreprenorială de combinație între excelență operațională, nebunie și eCommerce, dar un alt fel de eCommerce.
  • Am lansat, ne așteptam la un business case pe care l-am făcut eu și sunt foarte mândru de el, de 30 de boxuri pe zi. Două săptămâni mai târziu aveam 100 de boxuri pe zi, ne-a dat peste cap total.
  • Aceasta poveste frumoasă a ajuns la 5 milioane de euro în 2021 și-mi place foarte tare să spun asta. Am lansat business-ul în Budapesta. A trebuit să creăm toată strategia. Am făcut o investiție de 1 milion de euro într-un spațiu de producție care este absolut genial. Și a venit războiul din Ucraina. Care războiul din Ucraina a avut câteva efecte importante. Tot ce a însemnat eCommerce s-a dus în cap. Traficul s-a dus în cap, indiferent câți bani băgai pentru că toată lumea era pe știri.
  • Al doilea lucru care s-a întâmplat, toată lumea a pus arici la buzunar. Mai ales clienții noștri, care sunt medium plus și atunci sunt oameni de business.
  • Am ajuns aproape de faliment în 2023. Dacă am greșit ceva realist vorbind fundamental, noi am sărit o etapă. De la 500 de metri pătrați de bucătărie noi am scalat la 1.500 de metri pătrați, ceea ce a însemnat o expunere foarte mare pe o scalabilitate foarte mare.
  • Ce oamenii îți aduci pe lângă tine, cam asta te definește pe tine și cam asta te ajută sau te mănâncă în business. Ești suma celor 5 persoane pe care le ai în jurul tău.
  • Am muncit de mi-au ieșit ochii din cap. M-am reinventat de patru ori.

Mulțumim partenerilor acestui eveniment: Gomag, Siviero Maria, FataCuBaloane, Agapi Ballons, Baloane cu Dragoste, Povești Colorate, Restaurant Monarh, Mihai Baltă, BOA Production și DJ Ezzy.