Email marketing în 2023: trenduri și relevanța newsletter-ului în mixul de marketing digital
![](https://socialpedia.ro/wp-content/uploads/2023/09/banner_1200x628.jpg)
The very first newsletter was sent in 1977. Since then, only your inbox is the limit… sometimes. 😉
Îți propunem să stabilim de la început un benchmark important: newsletter-ele aduc, și în 2023, cel mai relevant trafic, cu cea mai bună rată de conversie în cazul majorității magazinelor online. Email marketing-ul este canalul de comunicare și de vânzare cel mai ușor de personalizat, cel mai apropiat de client sau follower. Peste această apropiere de client se adaugă astăzi și un layer de automatizări care personalizează experiența abonaților și fac posibilă loializarea pe baza istoricului fiecărui utilizator în parte.
Eficiența email marketing-ului pornește, însă, de la o bază de date relevantă, construită în timp și cu încredere în fiecare click pe butonul de „Subscribe”. Pentru că o comunitate strânsă, care investește timp, bani și atenție într-un business valorează extraordinar de mult. It’s the real deal. Haideți să vedem, concret, și cifrele care ne susțin atunci când spunem că newsletter-ele sunt, fără îndoială, esențiale în mixul de marketing digital.
Personalizarea poate aduce venituri de 3 ori mai mari în email marketing. Bune practici în email marketing în 2023
Într-o etapă în care suntem înconjurați de soluții de comunicare bazate pe AI și tot mai multă tehnologie care ne intermediază interacțiunile, oamenii răspund la email mai repede decât la telefon. It’s a fact. Iar dacă facem un exercițiu de imaginație și ne gândim care este prima pictogramă care ne face cu ochiul la cafea, răspunsul este cu siguranță cea de email.
Sursa: Appscrip
Citirea unui newsletter este, în aceeași notă, o activitate complementară urmăririi jurnalului de seară, în vacanță sau în orice alt moment de respiro. Un second screen foarte accesibil brandurilor și pe care publicul lor țintă le ignoră mult mai greu decât alte tipuri de publicitate.
În plus, ne spun datele platformei The Marketer, personalizarea comunicării cu abonații a devenit mai accesibilă și poate crește veniturile obținute din trimiterea de newslettere chiar și de 3 ori (email dinamic, cu mesaje și produse pliate pe comportamentul abonatului față de email static, cu produse alese manual).
Impactul comunicării personalizate nu se reflectă doar în achiziții, ci și în ceilalți metrici pe care îi urmărim în platformele de email marketing. Cei mai importanți KPIs pe care vă recomandăm să-i țineți sub atentă monitorizare sunt:
- Open Rate = rata de deschidere a emailurilor
- CTR – Click Through Rate = nr. total de click-uri / nr. total de emailuri livrate
- CTOR – Click To Open Rate = nr. total de click-uri / nr. total de emailuri deschise
- CR = rata de conversie – din canalul email marketing
- List Growth Rate = (Nr. abonați noi – Nr. dezabonați) / Nr. total de abonați din listă
- Unsubscribe Rate = rata de dezabonare
- Rata de livrare a emailurilor – care ne spune dacă newsletter-ele noastre ajung în Inbox-ul utilizatorilor realmente
Și pentru ca aceste rapoarte să arate cât mai bine, iar cifrele să fie mai îmbucurătoare de la o lună la alta, este necesar să ținem cont de câteva tips, tricks and hacks. Ar fi păcat să nu fructificăm și la maxim canalul de digital marketing cu cel mai mare ROI.
Sursa: Oberlo
Ce pot face pentru rezultate mai bune în email marketing?
Oricare ar fi canalul de comunicare, testarea și implementarea acțiunilor care aduc cele mai bune rezultate sunt un pariu sigur pe termen lung și în email marketing. Prin ce pași?
- Diversificarea și alternarea tipurilor de newslettere și a informațiilor în corpul emailului (pe cele comerciale și de promoții cu cele educative și de content)
- Segmentarea bazei de date – nu putem trata clienții recurenți la fel ca pe cei care tocmai s-au abonat și au făcut un prim pas, astfel, în relația cu noi ca brand.
- Template-uri de email mereu fresh, actualizate la trendurile de design actuale
- Testarea frecvenței de trimitere (per segmente de clienți)
- Testarea orarului de trimitere (per segmente de clienți)
Automatizări email marketing
De sub umbrela marketing-ului digital, nu putem să nu remarcăm faptul că targetarea, personalizarea și automatizarea sunt acțiunile prin care reușim cel mai bine să menținem ROI-ul pe o pantă ascendentă. Fapt care se aplică și în cazul email marketing-ului, prin mai multe tipuri de automatizări:
- Email de abandon coș de cumpărături
Sursa: Oberlo
- Email de remarketing pe lista de favorite / wishlist
- Product review
- Order confirmation
- Inactivity behavior – ex. nu au deschis email-urile noastre în ultimele 45 zile
- Asleep customers – ex. nu au mai comandat de mai bine de 180 zile și înainte făcuseră mai mult de o comandă
- Reminder puncte de fidelitate în cont
Folosire elemente de brand în structura emailului
Identitatea clară și originală a unui business (numele companiei, logo, slogan) ne sporește și mai mult încrederea în produs. Iar pentru că newsletterele au un impact vizual atât de mare, iată ce elemente de brand nu ar trebui să lipsească din structura unui email:
- Header – logo cu link, meniu – folosit pentru acces rapid
- Footer – link către dezabonare, link către download aplicație mobilă, link către social media icons
- Structura și template-ul newsletterului ar trebui să folosească o structură și un look & feel conform brandbook-ului astfel încât brandul să fie ușor de recunoscut și să rămână fixat în mintea abonaților
- Utilizatorii cei mai fideli sau cei mai interesați sunt cei care vor deschide newsletterul – este important să creăm o asociere puternică cu brandul
Elemente de structură newsletter
Din aproape în aproape, pe măsură ce montăm un newsletter, trebuie să ținem cont ca toate aceste elemente să se regăsească în fiecare dintre ele:
-
- Banner logo (va rămâne mereu în template-ul newsletterului)
- Banner principal – derivat din campania curentă sau în funcție de specificul email-ului
- Buton CTA – personalizat în funcție de tema newsletterului
- Casete de produs – în funcție de topic sau de cele mai vândute produse conform Analytics Banner best sellers din aceeași categorie
- Banner promoția lunii/săptămânii
-
- Banner beneficii brand (va rămâne mereu în template-ul newsletterului)
- Banner puncte bonus
- Footer – social media links, link pentru dezabonare, contact, program
Posibile teste de e-mail marketing pentru e-commerce
Pentru că nu este o formulă universal valabilă, testarea este cheia și când vine vorba de performanța newsletterelor, iar aici vom ține cont de:
- Ora și ziua de trimitere a newsletterului
- Subiectul newsletterului
- Conținutul newsletterului – Procent de produse vs. procent de bannere
Baza de abonați
Cât încă baza de date este la început, tot ce putem face este să îi activăm pe cei abonați să cumpere. În continuare, pentru a putea face o segmentare a bazei de date și trimiterea de mail-uri personalizate, trebuie să îi încurajăm să se aboneze la newsletter din site:
- spunându-le concret de ce să se aboneze
- într-un mod cât mai vizibil – în meniu, homepage jos
- prin pop-up de abonare
- prin landing page de abonare dedicat și centrat pe beneficii
- cere cât mai puține informații la abonare (nume, prenume, e-mail, telefon, data nașterii)
- spune-i ce urmează apoi
- creează un moment de conectare cu el – follow în social media și altele
Customer journey pas cu pas
- Mail de confirmare a abonării la newsletter
- Welcome email – este unul dintre cele mai citite email-uri și ar trebui să trimită către cel mai bun conținut, nu doar comercial
Sursa: Oberlo
- Mailuri legate de comandă – este momentul ideal să ne conectăm mai mult cu utilizatorul, dar și cel în care trebuie să setăm corect așteptările
Pe lângă partea de customer journey, nu trebuie să trecem cu vederea nici email-urile de dezabonare, prin care ne putem îmbunătăți performanțele, prin trei pași esențiali:
- personalizare email de dezabonare la newsletter
Sursa: Oberlo
- solicitare motiv de dezabonare la newsletter
- analiză periodică a bazei de date și a motivelor de dezabonare
Alternative de creștere a conversiilor
- email-uri de abonare la alertă atunci când produsul revine în stoc
- email automat cu noutăți pe website
- resend la best performing newsletter (resend după 24 ore celor care nu au deschis, dar neapărat prin testarea momentelor, orelor, intervalelor de timp după care să dăm resend)
- optimizare conținut newsletter pentru device-uri mobile – 81% dintre mailuri sunt deschise și citite de pe device-uri mobile
- inserare countdown timer în mailurile de campanie sau de promoție
Time-out
Dacă facem o recapitulare, un lucru e cert. Newsletterele sunt acel motor care alimentează permanent vânzările. Și pentru că toate acestea trebuiau să poarte un nume în lumea marketingului digital, le-au spus „email marketing”.
Indiferent de declinări, marketingul digital are un limbaj universal, iar newsletter-ul poate circula liber prin lume și să aducă rezultate atunci când este parte dintr-un mix de Affiliate, Content, SEM, SEO, Social Media și PPC. Fiecare dintre aceste „ingrediente” are un gramaj diferit pentru ca „rețeta” să fie una de succes. Iar aceste ingrediente sunt cel mai bine dozate de oamenii de strategie în colaborare cu specialiștii fiecăreia dintre ramurile enumerate.
Dacă v-au plăcut insight-urile, mai poftiți să ne citiți și pe alte topicuri! Ne puteți citi și reciti oricum, inclusiv via newsletter. Wink-wink 😉
Articol oferit de MTH Digital, partener SocialPedia.